neděle 10. září 2017

Můj názor na knihy přečtené v srpnu




















Se svým wrap upem za srpnem přicházím poněkud později, to ale nemění nic na věci, že jsem i tento měsíc celkem dost četl. I když se mi už nedařilo tolik co v červenci, za srpen jsem přečetl jedenáct knih. Byl to přeci jen další prázdninový měsíc bez školy a povinností. Teď už máme září, škola je tu a s ní veškerá bezstarostnost končí. Takže počítám, že se mi tento rok už skóre deseti knih za měsíc dosáhnout nepodaří. Nu což, teď už ale k těm knihám, které jsem minulý měsíc přelouskal.


Název: Dvůr mlhy a hněvu
Autor: Sarah J. Maas
Žánr: fantasy
Počet stran: 657
Čteno: 30. července – 3. srpna 2017
Hodnocení: 5 hvězd, 99 %

Srpen jsem začal takovou svou „jistotou“ – šáhl jsem po tolik opěvovaném Dvoru mlhy a hněvu, pokračování série Dvůr trnů a růží od autorky Skleněného trůny. Nebudu nic předstírat – očekávání jsem měl opravdu veliká, což byla zřejmě právě ta chyba. Všichni totiž říkali, jak je tento díl skvělý, úžasný, geniální, že je to bomba a pecka a nevím co ještě, že je to naprosto zničilo a rozložilo, že u toho brečeli. Takže jsem přirozeně čekal opravdu, ale opravdu velký bum – nakonec jsem byl ale vyveden z omylu. Bylo to sice znovu skvěle napsané a vymyšlené, úžasné postavy a geniálně vymyšlený svět, prostě všechno, čím je Sarah tak úžasná a proč ji všichni tolik milují. Jenže i když mě čtení opravdu bavilo a moc se mi to líbilo, čekal jsem na moment, kdy se projeví ta neskonalá úžasnost ACOMAFu. Bohužel jsem na tento moment čekal asi dvě třetiny knihy. Ty byly skvělé a úžasné, nic by se jim nedalo vytknout, jen nebyly úžasné tolik, jak jsem čekal. Ovšem těch posledních cca 150 stran… To byl ACOMAF, to bylo to, co jsem čekal. Rozsekalo mě to na malé kousíčky, které se poté naskládaly do kouta a tiše fňukaly. Ano, tak moc byl ten konec srdcervoucí. Už aby tu byl ACOWAR v češtině! To čekání je příšerné.


Název: Hana
Autor: Alena Mornštajnová
Žánr: román
Počet stran: 306
Čteno: 3. srpna – 5. srpna 2017
Hodnocení: 5 hvězd, 99 %

Po naprosto skvělé fantasy jsem chtěl sáhnout po něčem odlišném, avšak stejně dobrém, ne-li lepším. Proto jsem se pustil do tolika opěvované Hany od české autorky. Byl jsem opravdu zvědavý, jaké to celé bude, jenže se tu vyskytl úplně stejný problém jako u Dvoru mlhy a hněvu – čekal jsem tak velkou bombu, že se z toho budu několik dnů vzpamatovávat. A to se nestalo. Román to byl sice opravdu skvělý, bravurně napsané a zvládnuté téma koncentračních táborů, dobře vykreslené postavy a srdcervoucí příběh tety Hany, avšak nemohu říci, že bych byl po dočtení opravdu zničený. A sice to na mě opravdu moc zapůsobilo a párkrát mi to i vehnalo slzy do očí, prostě to není tak úplně na to nejvyšší hodnocení. Hana je ovšem velkolepý román, který byste si rozhodně měli přečíst, pokud ne už jen proto, že v něm autorka nastiňuje období druhé světové války z pohledu Židů. Alena Mornštajnová napsala nezapomenutelné dílo, které by se mohlo rovnat leckterým zahraničním titulům. Pokud vás více zajímá můj názor na Hanu, podívejte se na mou recenzi.

 
Název: Univerzita výjimečných: Zrada
Autor: Joelle Charbonneau         
Žánr: YA dystopie
Počet stran: 293
Čteno: 6. srpna – 9. srpna 2017
Hodnocení: 3,4 hvězd, 68 %

Po dvou úžasných knihách přichází zklamání. Pustil jsem se do druhého dílu Univerzity výjimečných a doufal jsem, že bude lepší než ten první. A sice se mi Zkouška líbila a bavila mě, byla tam spousta chyb, kterých by se autorka ve svých příštích dílech mohla vyvarovat. Takže bylo rozhodně co zlepšovat, nemluvě o tom, že jsem doufal, že se její inspirace sérií Hunger Games postupně vytratí. Bohužel, ve Zradě se opakovaly tytéž chyby jako ve Zkoušce. Autorčin styl psaní se nijak nevyvinul, Cia byla pořád hrozná Mary Sue – ve všem nejlepší, všemi obávaná, navíc vyskytující se naprosto ve všem, ať už to byla sebemenší blbost, vždy tam byla nacpaná Cia. Navíc se autorka dost opakovala – koncept Testování se zde opakoval v podobě Zasvěcování, kde šlo svým způsobem úplně o to samé. Jako by autorka neměla lepší nápad, jak udělat akční a zajímavou zápletku, a proto se drží toho, co se už osvědčilo někomu jinému, a navíc i jí samotné. Takže to pro mě celkově byla nuda, do čtení jsem se spíše nutil a vůbec jsem se nemohl začíst. První díl se mi líbil více, takže teď doufám, že poslední kniha trilogie, Odveta, nebude pokračovat ve stopách Zrady. Protože pokud bude, tak pro mě tato série bude jedním velkým zklamáním, a to já nechci.


Název: Harry Potter a Kámen mudrců
Autor: J. K. Rowling
Žánr: dobrodružná fantasy
Počet stran: 334
Čteno: 10. srpna – 14. srpna 2017
Hodnocení: 10 hvězd, 1000 %

V srpnu se mimo jiné konalo další společné čtení s Humbook klubem, tentokrát nového vydání Kamene mudrců. Jelikož jsem opravdu velký Potterhead, nesmí žádná z těchto nových edicí chybět v mé knihovně. No a tak jsem si řekl: proč si letos podruhé nepřečíst první díl Harryho? A tak jsem se do toho pustil – tentokrát jsem se však rozhodl, že si budu knihu vychutnávat. Žádné čtení na dva tři dny. Hezky pomaloučku, všímat si každého detailu a vychutnávat si každou scénu. A musím říci, že i napočtvrté jsem z toho byl naprosto nadšený a unešený – tohle je definice slova dokonalost. Jo napsala něco, co už nikdy nikdo nenapíše. Ten svět, který stvořila, se stal novým světem vedle toho našeho. Je to prostě skvost, který nemá obdoby. Ano, sice teď všechno tak trochu (ehm, tak trochu víc) zveličuju, když JÁ TUHLE KNÍŽKU TAK MILUJU. Několikrát jsem měl dojetím slzy v očích, bylo to prostě dokonalé. Nemám slov.


Název: Sucho
Autor: Jane Harper
Žánr: detektivní román
Počet stran: 380 stran
Čteno: 14. srpna – 17. srpna 2017
Hodnocení: 4,8 hvězd, 97 %

Na Sucho jsem byl opravdu zvědavý – co si budeme povídat, detektivka od Hostu, takže jsem přirozeně čekal, že to bude bomba, jinak by to Host nevydával. A i když mě v tomto očekávání mírně nahlodalo zklamání z Knihy zrcadel, nakonec jsem dostal přesně to, co jsem chtěl. Sucho bylo skvělým detektivním románem – skvěle napsané a vymyšlené, zajímavé, originální, ale přes to stará dobrá kniha v anglickém stylu (i když je australská, nemohl jsem se toho pocitu zbavit). Postavy byly úžasně vymyšlené – každá skrývala nějaké tajemství, každá měla nějaký příběh, který jste společně s hlavním detektivem odhalovali. Prostředí pro příběh bylo jako stvořené – malé, suché australské městečko, tak trochu venkov uprostřed ničeho. A navíc to všudypřítomné sucho, které dělalo s lidmi divy. Prostě skvělá detektivka, která vás chytne (i když mi trochu trvalo, než jsem se do příběhu dostal) a už nepustí. Vraha jsem sice odhalil, ale to jen proto, že se autorka dopustila oné chyby – nenabídla nám dost podezřelých. Takže byste vylučovací metodou a s trochou instinktu přišli na to, kdo to byl, i když byste nevěděli jak. To ovšem nic nemění na věci, že mě Sucho moc bavilo a byl jsem z něj nadšený. Rozhodně doporučuji všem, komu se líbilo Prázdné místo od Jo Rowling nebo knihy od Pauly Hawkins.


Název: Eleanor a Park
Autor: Rainbow Rowell
Žánr: Young Adult
Počet stran: 325
Čteno: 17. srpna – 19. srpna 2017
Hodnocení: 4 a půl hvězdy, 90 %

Poslední kniha od Rainbow Rowell v češtině, kterou jsem ještě nečetl. Na Eleanor a Parka jsem se těšil – chtěl jsem totiž takový klidný, milý a oddechový příběh, a přesně to jsem dostal. Rainbow píše neskutečně čtivě, její knihy přelouskáte za pár chvil, navíc vám nedělá problém se do příběhu dostat. Příběh to nebyl nijak náročný, i tak byl ale zábavný, vtipný a neskutečně roztomilý. To je asi těmi Rainbowinými postavami – její postavy jsou prostě dokonalé. Tak opravdové, navíc si je nejde nezamilovat. Hlavně díky nim jsou knihy Rainbow Rowell tak úžasné. Bylo sice znát, že se jedná o autorčin debut – její styl psaní byl ještě lehce amatérský, ze začátku to bylo takové zmatené, mohla více popisovat a příběh trochu více promyslet. Proto je to za mě Rainbowina nejslabší kniha (Nedej se to mohlo přetrumfnout, ale nestalo se, ovšem Fangirl se nevyrovná nic). I tak se mi to ale líbilo a pokud hledáte oddechový, nenáročný a milý příběh na pár chvil, je tato kniha jako stvořená pro vás.


Název: Cyankáli v šampaňském
Autor: Agatha Christie
Žánr: Detektivka
Počet stran: 220
Čteno: 20. srpna – 22. srpna 2017
Hodnocení: 4,3 hvězd, 86 %

Tak jsem dostal znovu chuť na Agathu Christie. Na doporučení jedné kamarádky jsem si koupil Cyankáli v šampaňském a o prázdninách se k němu konečně dostal. Asi nemá cenu se tu moc rozepisovat, všichni víme, že je lady Christie Mallowan Královnou detektivek a na její detektivní příběhy nikdo nemá a ani mít nebude. Skvěle napsané, promyšlené, zajímavé a nápadité. Originální zápletka a opět nečekané rozuzlení a dramatičtějším finále. I tak byla ale tato kniha o trochu slabší než jiné christieovky. Místy mi to připadalo zmatené, mohlo být více a lépe objasněno pár věcí, lépe to celé promyslet. Oproti třeba Nemesis to bylo značně slabší (a to nemluvím o porovnání s Deseti malými černoušky). I tak to byl ale další povedený detektivní příběh, který si fanoušci Královny detektivek vychutnají od začátku až do konce.


Název: Příběhy ze staré Anglie
Autor: Agatha Christie
Žánr: Detektivky
Počet stran: 339
Čteno: 22. srpna – 27. srpna 2017
Hodnocení: 4 a půl hvězdy, 90 %

Nějak mě ty detektivky chytly, a když jsem v knihovničce prarodičů nalezl třicet let starý soubor dvou detektivních příběhů od Agathy Christie, bylo jasné, do čeho se pustím tentokrát. Příběhy ze staré Anglie obsahují dva stejně dlouhé, avšak jinak zcela jiné detektivní příběhy – Nultou hodinu a Sittafordskou záhadu. Musím říci, že Nultá hodina mě naprosto uchvátila. Bylo to po všech stránkách dokonalé, skvěle vymyšlené postavy a zápletka, napínavé. Rozhodně jeden z mých nejoblíbenějších příběhů, jaké jsem od Královny detektivek četl. Nultou hodinu jsem hodnotil 5 hvězdami a 99-ti %. Poté přišla na řadu Sittafordská záhada, která už byla značně horší. Moc mě to ani nebavilo, takové nezajímavé. Šlo to rozhodně víc promyslet, nějak to oživit, připadalo mi to takové nijaké. Navíc vraha nebylo těžké odhalit, naladíte-li se na uvažování z pohledu autora. Oproti Nulté hodině značně horší, takže 3,7 hvězd a 74 %. Když jsem tato dvě hodnocení zprůměroval, dobral jsem se ke konečnému hodnocení, které jsem dal celé knize. Je ale fakt, že na tyto detektivky nikdo nemá.

Název: Ten, kdo stojí v koutě
Autor: Stephen Chbosky
Žánr: Young Adult
Počet stran: 213
Čteno: 27. srpna – 28. srpna 2017
Hodnocení: 4,7 hvězd, 95 %

Na tuto knihu jsem se chystal už delší dobu. Je to vlastně taková známější klasika, která si získala srdce mnoha čtenářů. Musím říci, že to mě si Ten, kdo stojí v koutě, získal také. Byl to neuvěřitelně silný a působivý příběh, který po dočtení jen tak nedostanete z hlavy. Stephen Chbosky napsal román, který si ve světě rozhodně najde místo, protože knihu jako tuto nikde rozhodně nenajdete. Byly tam momenty, kdy jsem v očích cítil slzy, a to se mi jen tak u knížek nestává (vyjma Harryho). Nebudu tady popisovat své pocity z této knihy, je jich totiž opravdu dost. Ty jsou všechny obsaženy v recenzi. Všem vám doporučuji tuto knihu přečíst, možná vám to i otevře oči a získáte poté trochu jiný pohled na svět.

 
Název: Spáčka a vřeteno
Autor: Neil Gaiman
Žánr: fantasy pohádka
Počet stran: 65
Čteno: 28. srpna – 29. srpna 2017
Hodnocení: 5 hvězd, 99 %

Co by to bylo za léto, kdybych si nepřečetl ani jednoho Neila Gaimana? Tentokrát je to má čtvrtá gaimanovka, avšak ne tak úplně tradiční kniha. Na druhou stranu se nejedná ani o grafický román, je to spíše krátká pohádková novelka doplněná nádhernými ilustracemi Chrise Riddella. Jedná se vlastně o retelling pohádek o Sněhurce a Šípkové Růžence – avšak tak netradiční, že nic podobného (stejně jako u předešlé knihy) nenajdete. Neil spojil tyto dvě světoznámé pohádky takovým způsobem, že vytvořil vlastní kouzelný příběh, který stojí za to vyprávět. Není to žádná tradiční pohádka, tady nečekejte, až princ zachrání princeznu. Je to příběh plný černé magie, odvahy a předsudků. Moc se mi to líbilo, bylo to geniálně vymyšlené, autor ty dva příběhy skvěle propojil. Ilustrace jsou přenádherné, takže dohromady se jedná o skvost, který bude dělat čest vaší knihovničce. Navíc to máte přečtené hned, takže proč do toho nejít? Jsem z toho opravdu nadšený a rozhodně si to budu chtít někdy v budoucnu znovu připomenout.

 
Název: Probuzení Simona Spiera
Autor: Becky Albertalli
Žánr: Young Adult
Počet stran: 296
Čteno: 29. srpna – 30. srpna
Hodnocení: 4,7 hvězd, 94 %

A srpen jsem neuzavřel ničím jiným než opěvovaným Simonem Spierem. Stejně jako v případě Hany a Dvoru mlhy a hněvu, tato kniha byla opravdu moc chválena a všichni na ni pěli ódy. Raději už jsem ale moc vysoká očekávání neměl, bál jsem se, že bych byl zklamaný. Nakonec ale musím říci, že se mi tato kniha líbila opravdu moc – a chápu, proč ji lidé tak milují. Je to něco jiného, taková jedinečná romance, která má něco do sebe. Autorka skvěle zvládla téma coming outu, navíc Simona si prostě nešlo nezamilovat. Bylo zde však pár viditelných nedostatků – mimo jiné styl psaní, který byl až moc stručný a amatérský. Šlo by to celé krásné rozepsat a vůbec by nepřišlo na škodu, kdyby tak kniha byla delší o dalších 50, ne-li i více stran. Pak je tu také to, že identitu Simonova tajného přítele je opravdu snadné odhalit – stejně jako v Suchu, autorka zde nenabídla podezřelé. Byly tu prostě postavy, které byly důležité pro příběh, a poté Blue, který tam viditelně trčel. Jinak se mi kniha moc líbila, super čtivá, roztomilá a zábavná. Jen to opět nebylo úžasné tolik, jak jsem čekal.

Toť mých jedenáct knih. Nejlepší knihy měsíce byly Dvůr mlhy a hněvu, Hana a Spáčka a vřeteno. Nejvíce jsem byl zklamán z druhého dílu Univerzity, Zrady, a opravdu doufám, že závěrečný díl už bude lepší. Příjemné překvapení pro mě byla Nultá hodina v knize Příběhy ze staré Anglie. Nejpůsobivější kniha byl bezpochyby Ten, kdo stojí v koutě. To je kniha, která rozhodně stojí za přečtení. Nejkrásnější knihou byla se svými skvostnými ilustracemi a kouzelným příběhem Spáčka a vřeteno. Ale tou úplně nej knihou za celý měsíc byl samozřejmě Harry, i když to byl rereading. Nikdy nepřestanu tuhle knihu milovat.

Tak co vy a váš srpen? Kolik jste toho přečetli? A četli jste něco z toho, co já?
 

12 komentářů:

  1. Jedenáct knížek?? Páni, to jsem nikdy za jeden měsíc nepřečetla. =)
    Z těchto knížek, co si přečetl jsem já četla jen Ten, kdo stojí v koutě a kniha se mi líbila, rozhodně čtení, co se dá klidně několikrát zopakovat. A teď čtu prvně první díl HP. A zatím jak jinak než skvělý a poutavý.
    Chtěla jsem si přečíst i Univerzitu výjimečných ale teď nevím, zda vůbec chci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komentář! <3 Harry je všechno! :D Jinak Univerzita asi nebude pro každého, navíc to není nic světoborného, pokud máš ale ráda dystopie, mohla by se ti líbit :).

      Vymazat
  2. Pěkná hromádka :) Já jsem za srpen přečetla 7 knih. Také mezi ně patřil HP, ale v mém případě to byl díl 2. a v angličtině. A stejně jako ty jsem četla Univerzitu výjimečných, ale já byla teprve u prvního dílu. Až teď čtu druhý a musím říct, že máš pravdu. Ale kniha se mi zatím líbí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju ta koment! <3 Sedmička je moc pěkně číslo! :) HP jsem četl v aj jen první díl, no není to sice nejtěžší, ale ani nejlehčí angličtina :D Tak schválně, jak se ti budou líbit další díly! Já jsem zvědavý na tu Odvetu :)

      Vymazat
  3. Četl jsi jako o závod :)Z tvého výběru mám již přečtenou Zradu a také mě trochu zamrzelo, že byla skoro stejná jako první díl. A Cia byla dokonale chytrá. No, jsem zvědavá, jak se autorka poprala se závěrečným dílem :) A Dvůr mlhy a hněvu tu na mě čeká na rozečtení :) Doufám,že bude vážně tak dobrý, jak všichni tvrdí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za komentář Sabi :) Ta Zrada mě tedy opravdu zklamala, to i ten první díl se mi líbil víc - navíc Cia začíná být pomalu, ale jistě nesnesitelná :D. ACOMAF byl rozhodně lepší než ACOTAR, jen mi to nepřipadalo až tak bombové, jako všem ostatním - i tak to ale bylo skvělé, miluju SJM <3

      Vymazat
  4. Tak aspoň někdo měl o prázdniny čas na čtení! :) Z tvého výběru mám za sebou HP, což je moje srdcovka na kterou nedám dopustit a Eleanor a Park, která je taky skvělá, naprosto souhlasím že Fangirl nic nepřekoná! Na Hanu, Univerzitu výjimečných a Dvůr mlhy a hněvu se chystám.
    Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za koment! <3 První díl Harryho se mi zdá čím dál tím lepší, jak ho čtu stále a stále :D Fangirl nepřekoná nic! Ta byla skvělá <3 Tak schválně, která z těchto tří se ti bude líbit nejvíce :) Ty taky a děkuju!

      Vymazat
  5. To je neskutečné skóre :D. Vážně. Sama jsem v letních měsících přečetla až neskutečné minimum :)... ale... Dvůr mlhy a hněvu je moje must have, a doufám, že se k němu co nejdřív dostanu, jsem neskutečně zvědavá na pokračování a Spáčku a vřeteno jsem byla v knihkupectví okukovat, nádhera ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opět moc děkuji :) Spáčku si rozhodně kup! Ten příběh mi neskutečně učaroval :) A ACOMAF je samozřejmě must have, stejně tak jako asi všechno od Sarah J. Maas :)

      Vymazat
  6. Opět úžasný počet. Na knihu Ten kdo stojí v koutě se chystám! A nové vydání Kamene mudrců jsme četla už v červenci, teď si chci koupit reedici Tajemné komnaty. Jen mě na těch nových vydáních štve, že na konci není výčet kapitol s příslušnými stranami, tak jak to bylo u předchozích vydáních.
    Ostaní knihy z tvého výčtu jsem nečetla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář! :) Přesně toho jsem s v novém vydání Kamene mudrců všiml! A také mě to docela rozladilo - připadá mi to nekompletní, jako by na něco zapomněli. A na Toho, kdo stojí v koutě, si rozhodně najdi chvilku, je to opravdu pozoruhodná kniha :).

      Vymazat